Щодня  10:00 - 18:00
 Каса: до 17:00 

 м.Київ
 вул. Володимирська, 2 
 (044) 278 48 64

Н Новини

Втрачені ландшафти і пам’ятки Криму на гравюрах і літографіях першої половини ХІХ століття

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Північне Причорномор’я і Крим опинилися в орбіті історії ще на зорі європейської цивілізації. Саме тут ще у VII ст. до н. е. з’явилися грецькі колонії. А в першому столітті після Різдва Христового проповідував Євангеліє святий мученик Климент. Поза тим, символ європейського Просвітництва Шарль Луї де Монтеск’є у праці «Про дух законів» (1748) констатував, що Крим є найзагадковішим і найменш знаним місцем Європи. Мине пів століття – і Крим стане предметом пильної уваги європейських інтелектуалів та мандрівників, які спостерігали за побутом і звичаями кримських татар, милувалися ландшафтом і пейзажами. Це відобразилося у роботах художників, граверів і літографів першої половини ХІХ ст. Нині вони є чи не єдиним свідченням пам’яток Криму, частина з яких втрачена, а інші – під загрозою знищення.

Одними із перших зображень Криму стали роботи німця Крістіана Гейслера та француза Александра де Палдо. Перший ілюстрував наукові праці відомого академіка Петера-Симона Палласа (1741–1811). У 1793 р. Паллас власним коштом вирушив до Криму, де 15 років досліджував кліматичні особливості краю, описував флору і фауну, побут і звичаї кримських татар.

   ілюстрація 1

Петер-Симон Паллас (1741–1811). Літографія 1860 р. Із зібрання НМІУ

Француз Александр Палдо супроводжував сенатора Павла Сумарокова у 1802–1803 рр. Підсумком його перебування стала книга «Дозвілля кримського судді або Друга подорож до Тавриди», супроводжена гравюрами-ілюстраціями де Палдо, що вирізняються масштабом і увагою до деталей. Однією з них є зображення Симеуса, нині – Симеїза. На початку ХІХ ст. Симеїз, що тепер має славу одного з найкращих курортів Криму, був звичайним татарським селом. Гравюра зачаровує мальовничими скелями та неповторним рельєфом, а на її передньому плані бачимо художника, який «пише» татарина з натури.

ілюстрація 2

Симеїз. Гравюра за рисунком Александра де Палдо. З альбому до другої частини видання Павла Сумарокова «Досуги крымского судьи или Второе путешествие в Тавриду» (Санкт-Петербург, 1803–1805). Із зібрання НМІУ

Олександр де Палдо зобразив і кримський маєток Петера-Симона Палласа поблизу Судака, де той розводив розкішні сорти винограду. Цю гравюру можна вважати тогочасною фотографією: її вирізняє філігранна точність відтворення реальних предметів на папері.

2.jpg

Частина Судакської долини із маєтком Палласа. Гравюра за рисунком Александра де Палдо. З альбому до другої частини видання Павла Сумарокова «Досуги крымского судьи или Второе путешествие в Тавриду» Санкт-Петербург, 1803–1805). Із зібрання НМІУ

Наступного тижня ми продовжимо нашу мандрівку Кримом, гортаючи нові гравюри та літографії початку ХІХ ст.

  

Підготував Ярослав Затилюк – старший науковий співробітник відділу пізньосередньовічної, ранньомодерної та нової історії України

Пошук по сайту

Календар подій

Пн. Вт. Ср. Чт. Пт. Сб. Нд.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Новини

Анонси

Експонат Тижня

logo

КОНТАКТИ:

Тел:

 +38 044 278 48 64

Запобігання корупції

Виконуючим обов’язки уповноваженої особи з питань запобігання корупції в Національному музеї історії України є провідний фахівець з антикорупційної діяльності – Базиленко Олег Анатолійович.

 dovira@nmiu.org

 вул. Володимирська, 2, м. Київ, 01001

Приєднуйтесь