Пропонуємо Вашій увазі рідкісний дукач з колекції філії НМІУ – Музею історичних коштовностей України. Видатний нумізмат та дослідник старовини Іван Григорович Спаський вважав подібні дукачі втраченими у вирі подій Другої світової війни. Але, Наталя Смірнова – науковий співробітник відділу фондів, опрацьовуючи фондову колекцію дукачів, виявила срібний давній дукач, дуже подібний до описаного Спаським. Під час Другої світової війни колекцію музею було евакуйовано, а вже 1946 р. з Держбанку СРСР частина колекції, що вціліла, повернулася до музею. Серед музейних предметів був і цей рідкісний срібний дукач. Після атрибуції було визначено, що дукач є повторенням невстановленого оригіналу західноєвропейської медалі.
З середини XVII ст. в Україні виробництво дукачів за західноєвропейськими зразками було дуже поширеним, також розвивалося місцеве виробництво копій медалей. Майстри переосмислювали сюжети і створювали так звані «гібридні копії». Цей срібний дукач є саме такою копією.
З лиця зображено сюжет «Поклоніння пастухів». Євангеліє від Луки говорить: «… і явилося з Ангелом багаточисельне воїнство Небесне, що славить Бога. Пастухи сказали один одному: підемо у Віфлієм і побачимо що там сталося, про що сповістив нам Господь, і поспішаючи прийшли і побачили і знайшли Марію і Іосипа і Немовля…».
На звороті вміщено сцену «Розп’яття». Цей сюжет відомий на релігійних медалях ще з XVII ст. Страждання Христа, що пролив кров за увесь рід людський, перетворили Хрест в символ спасіння та вічного життя. Цей образ стає одним з найважливіших у християнському мистецтві. Ідуть часи, змінюються майстри, а образ Розп’яття лишається незмінним і стверджує перемогу добра над злом. З лівого боку розп’ятого Христа ллється кров, яку збирає в чашу янгол, що стоїть на колінах. Подібні дукачі виконували роль оберегу. Вдягали їх на шию поверх намиста і розташовували так, щоб він був на видному місці. Жінки дуже пишалися такою прикрасою. Дукачі передавали з покоління в покоління і часто були частиною посагу нареченої.
Дукачі як оригінальний витвір золотарського мистецтва є відображенням матеріальної і духовної культури українського народу.