Плакат (від фр. «плакар» – об’ява, афіша) – різновид тиражованої графіки, що поєднує лаконічне, здебільшого кольорове зображення із коротким текстом. Основу зібрання плакатів НМІУ (понад 5 тис. од. зб.) склало передане у 1940-х рр. зібрання Київського музею революції. У наступні роки колекція поповнювалася переважно шляхом передач різних установ, зокрема Міністерства культури УРСР, відділу пропаганди ЦК КПУ, Державної громадської бібліотеки ім. М. Салтикова-Щедріна (Ленінград, нині – Санкт-Петербург), Державного музею Революції СРСР (Москва). Плакати регулярно закуповувались у спеціалізованих магазинах Києва («Пропагандист», «Плакат», «Мистецтво») та у відділеннях «Союздруку». У 1980-х рр. фондове зібрання скоротилось майже на третину, оскільки чимало плакатів за наказами Міністерства культури були передані до новоствореного музею Великої Вітчизняної війни. У 2002–2007 рр. колекція поповнилася зібранням театральних афіш та плакатів з зібрання видатного танцівника та хореографа С. Лифаря, зокрема афішею «Російського сезону 1911 р.» (художник Ж. Кокто) із зображенням видатної балерини Тамари Карсавіної в балеті «Видіння троянди».
Період Першої світової війни представлений російськими плакатними аркушами 1915–1916 рр. з закликами надати матеріальну допомогу пораненим воїнам, солдатам на передовій або тим, що перебувають у полоні.
Українські радянські воєнні, суспільно-політичні, народно-господарські, культурно-освітні плакати 1918–1921 рр. (бл. 120 од. зб.) створювались у плакатних майстерня Києва, Харкова, Одеси. Їх видавали Всеукраїнське державне видавництво, «Всеиздат», Політуправління Київського Окрвійськкомату. Над створеннями плакатів в цей час працювали багато видатних художників-графіків: Б. Єфімов, О. Маренков, О. Хвостенко-Хвостов, Б. Силкін. Водночас значна частина плакатів цього періоду залишилася анонімною.
Авторами двох плакатних аркушів – «Літературно-художня виставка пам’яті Тараса Шевченка» та «Шевченківське свято» є видатні українські художники Г. Нарбут та М. Бойчук. Обидва твори створені до літературно-художньої виставки, присвяченої пам’яті Т. Шевченка, проведеної у Києві на поч. березня 1920 р.
У зібранні плакатів НМІУ представлені видані у Харокві у 1925 р. твори художника-графіка А. Страхова «Азбука революції», «8 марта – день раскрепощения женщин!» та «Державне видавництво України». Український радянський плакат 1930-х рр. у фондовому зібранні репрезентований нечисленними аркушами.
Підбірка західноєвропейського плаката й афіш кін. 1920-х – поч. 1940-х рр. (понад 100 од. зб.) є частиною меморіального зібрання С. Лифаря. Серед них варті на увагу афіші балетної постановки «Творіння Прометея» (1929) та гастрольної поїздки до США із зображенням С. Лифаря в костюмі до балету «Видіння троянди» (1933), плакати «Серж Лифар» (худ. П. Колен, 1935) та «Жоан із Царісси» (худ. І. Брайє, 1942).
Плакатне мистецтво періоду Другої світової війни (бл. 200 од. зб.) в музейній колекції представлено творами українських (В. Касіян, К. Агніт-Слідзевський, М. Дерегус, І. Кружков), та російських (В. Дені, В. Іванова, В. Корецького, Д. Шмарінова, групи «Кукринікси» та ін.) художників.
Плакат 1960-х–1980-х рр. в музейній колекції представляють роботи українських художників Г. Кислякової, Ф. Глущука, Є. Саренка, Т. Лящука, Т. Хвостенко.
У колекції НМІУ зберігається авторський оригінал плаката-триптиха «Україні присвячується…» (картон, гуаш, живопис, рукопис) учениці Т. Лящука, Таміли Черниш, подарований музею в 1997 р. після його експонування на виставці «Проникнення».
Фондова група «Плакати» включає в себе й понад 100 афіш виставок НМІУ кін. 1980-х – поч. ХХІ ст., зокрема міжнародних.